Předehřev klapky u V6

Vytvořeno: 3. říjen 2015
Napsal Tydou
Odstranění předehřevu komory škrtící klapky a změna odvětrání klikové skříně.





Spousta lidí je na slovo tuning přímo alergická. Já také pokud to někdo chápe jako lepení plastů a výdechů made in hypernova. Jsem zastánce pravého smyslu slova a toto by měla být jedna z akcí která to naplňuje. Všichni tuneři vědí že teplý vzduch nedělá dobře výkonu. A protože mám nenechavé ručičky a teplý vzduch v sání motoru rád taky nemám jal jsem se zase jednou tůnit :-)


Předehřev škrtící klapky: tato fičura je zde hlavně z důvodu předehřevu vstupu pro odvětrání klikové skříně, protože zejména v zimním období je škrtící klapka dost studená a výpary z klikové skříně by se na vstupu do škrtící klapky vinou nízké teploty usazovaly což by mohlo vést až k zacpání. Proto se tedy tato část tímto prostým způsobem zahřívá. Vyřazení je tedy účelné pouze při současném odstranění odvětrání klikové skříně.
Odvětrání klikové skříně: Toto má každý motor. Skříň se odvětrat musí jinak by docházelo k nepřípustným tlakům v této části motoru. Odkud se tento tlak bere? Inu třeba okolo pístu ve válci, ať máte sebelepší a těsnější motor stejně něco projde. Hlavně ve vysokých otáčkách. A kam jinam tento vzduch odvést než pohodlně zpět do sání.


Odvětrání klik. skříně Jako první jsem si vzal do parády výmysl zvaný předehřev komory škrtící klapky. Ten je realizován vývodem teplé vody z bloku motoru pomocí hadice (obr.1; vstup 3) která je napojená (obr.1 výstup 1) na škrtící klapku (obr.2 vstup/výstup 2) a ze škrtící klapky do expanzní nádobky na chladící kapalinu (obr.1 výstup 2). Nové řešení je jednoduché a elegantní. Nová tlaková hadice pro jistotu na 10atm. vedená rovnou z bloku do expanzní nádobky (obr.1 spojí vývody 2 a 3). Vstup a výstup na škrtící klapce může zůstat neošetřen nebo stačí nasadit hadici do "U" jako záslepku. Škrtící klapka

Jako druhou věc jsem si vzal do parády odvětrání klikové skříně. Na stávajícím řešení kdy se přisává horký a od olejových výparů navíc také zašpiněný se mi nelíbí hned několik věcí. Za prvé: vzduch je horký což snižuje výkon, za druhé: olejové výpary špiní stěny sání a na ně se chytají další nečistoty za třetí a pro mě nejdůležitější: špiní se regulátor volnoběžných otáček a sací ventily. Tento regulátor mají motory (c20ne, c20xe, c25xe, x25xe i c20let) stejné a také stejně drahé. Cena za nový je cca 6tis. Výjimkou je motor x20xev který má jiný způsob regulace. Stávající řešení: z domečku pro odvětrání klikové skříně vede hadice (u každého modelu s jiným průměrem) do škrtící klapky a tam si vesele funí horký a špinavý vzduch do sání. Nové řešení již není tak prosté a vyžaduje jistou zručnost. Před vlastním započetím prací jsem zakoupil malý filtřík který zachytí špínu z odfuku. UPOZORNĚNÍ: odfuk (obr.3 vývod 1) NELZE ZACPAT!!! Z odfuku jsem vyvedl novou hadici odolnou ropným produktům a tlaku 10atm. Na tuto hadici jsem napojil zakoupený filtřík. Otvor (obr.2 vývod 4) který zůstal po hadici ve škrtící klapce je NUTNÉ ucpat. Já tak provedl vysoustružením špuntu ze silikonu. Namontovaný filtřík musí zůstat ve svislé poloze. Na obrázku č.4 je vyobrazeno umístění škrtící klapky (2) a filtříku odvětrání klikové skříně (1).

Pokud čekáte že vám tato úprava zvedne nějakým znatelným způsobem výkon tak na to rovnou zapomeňte. Jak jsem již jednou zdůraznil šlo mi především o čistotu sání a péči o regulátor volnoběhu. Jisté leč sotva znatelné zvýšení výkonu beru spíše jako malinkatý bonus.



filtr1 filtr1 filtr1 Globální pohled


Legenda k obrázkům
obr.1; popis.1 - přívod a odvod teplé vody do/z škrtící klapky
obr.1; popis.2 - voda tekoucí do expanzní nádobky chladící kapaliny
obr.1; popis.3 - přívod teplé vody z bloku motoru
obr.2; popis.1 - snímač polohy škrtící klapky
obr.2; popis.2 - vstup/výstup pro předehřev teplou vodou
obr.2; popis.3 - vstup a směr proudění nasávaného vzduchu
obr.2; popis.4 - vstup z odvětrání klikové skříně
obr.3; popis.1 - výstup z odětrání klikové skříně, vyveden do obr.2; popis.4
obr.4; popis.1 - umístění fitříku po montáži
obr.4; popis.2 - umístění škrtící klapky



Ještě zde musím podotknout, že toto není návodem a tedy neručím za jakékoliv škody způsobené touto úpravou a že nejezdím v zimním období a tudíž nevím jaké to má v tomto období důsledky.



autor: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. dne 22.09.2004  

Dnes je
Kontakty

Předseda: MiTy
Forum: Mystique*
Web: Tydou