Nejdříve trocha teorie.
Hlava motoru může mít uvnitř velmi malé nitkovité trhlinky které poškozuje voda (chladící směs) a olej. Toto způsobují dvě věci. Za prvé natlakovaná voda tekoucí motorem se ochlazuje poté co je velmi intenzivně zahřátá explozemi ve spalovacím prostoru. Zejména při studených startech. Studené starty a okamžitý plný výkon motoru vede ke zkroucení hlavy a znamená konec funkčnosti motoru. A následnou nutnou opravu.
Dále je to olej, který maže všechny pohyblivé části motoru. Bez oleje dochází k enormně zvýšenému tření pohyblivých částí a k závratně rychlému opotřebení dílů. Což vede k totální destrukci motoru. A následné opravě.
K efektivní práci motoru voda a olej nutně patří. Ovšem nesmí se nikdy smíchat. Pokud se tak stane ztratí se mazací schopnost oleje a vede to k poškození motoru. Přestože je hlava odlitek pracující s chladící kapalinou a olejem pracuje dobře. Pokud ne je zde defekt materiálu (opotřebení) nebo špatný odlitek. Běžná závada jsou trhlinky v materiálu. Poté většinou protéká voda skrz stěny odlitku (hlavy). Nebo naopak. Správně by měl protýkat olej do vody. Důvodem je jeho větší tlak.
Ne nejsou, ve skutečnosti hrozí tento defekt jen velmi malé části motorů. Bohužel se projektantům tento problém podařilo najít příliš pozdě. A zákazníkům se do rukou dostali neúmyslně defektní hlavy/motory. GM se bohužel k tomuto neznala a jeden takový kousek dostal např. i hlídač na BBC.
Tento problém již pro současnou produkci není aktuální. Týká se hlav 2.0i 16V motorů. A to hlav "red" s červeným proužkem: C20XE a C20LET. Přesně tedy 2.0i 16V DOHC a 2.0i 16V DOHC Turbo. Tyto motory se dávaly do vozů: Kadett-E, Astra GTE, Astra Gsi, Cavalier, Cavalier Turbo, Calibra a Calibra Turbo. Jiných motorů se tento problém netýká. Netýká se tedy: 8V SOHC, V6 ani EcoTec motorů.
Následující tabulka ukazuje roky a typy automobilů kterých se závada týká. Základním viníkem špatných hlav je továrna (výrobce). Týká se to dvou typů. A to made by Cosworth (Coscast) nebo Kolben Schmidt (KS).
Dodavatel |
Rok |
Auto |
Typ motoru |
Pevnost v tahu |
Problém |
(Coscast) Cosworth |
1987-1989 |
KADETT-E |
C20XE |
350N/mm2 |
Žádný problém! |
(KS)Kolben Schmidt |
1989-1991 |
KADETT-E |
C20XE |
380N/mm2 |
Možný problém s vodou. |
(KS)Kolben Schmidt |
1989-1993 |
ASTRA-F, VECTRA-A, CALIBRA |
C20XE, C20LET |
380N/mm2 |
Možný problém s vodou. |
(Coscast) Cosworth |
1993-199x |
ASTRA-F, VECTRA-A, CALIBRA |
C20XE, C20LET |
350N/mm2 |
Žádný problém! |
(KS)Kolben Schmidt |
1993-199x |
ASTRA-F, VECTRA-A, CALIBRA |
C20XE, C20LET |
220N/mm2 |
Velmi měkký materiál! Uvolňování šroubů na hlavě! |
Jak je vidět, všechny hlavy "made by Cosworth" nemají sebemenší problém. Nicméně malé množství hlav "made in KS" tento problém mít může. Ale ne všechny!
Není to tak jednoduché. A to i když výrobce zanechává na hlavě své logo. Cosworth má na hlavách logo: Coscast. Bohužel ho najdete na velmi nepřístupném místě. A to pod svody výfukového potrubí. Dalším poznávacím znamením hlav od KS je "kroužek" na boku hlavy na straně u rozdělovače. Vše je patrné z přiložených obrázků.
Mnoho štěstí při řešení tohoto ev. nepříjemného problému.