Jedná se o způsob pouhé výměny komponentů z dílny GM s většími rozměry pro montáž většího kotouče. Majitelé novějších Caliber V6 a Turbo tzn. 96 a vic maj usnadněnou práci když mají z výroby kotouče 288mm. U této verze už je montován menší náboj cca 137mm oproti verzi 284mm která má náboj cca 142mm, právě tento rozdíl nábojů je klíčový pro usnadněnou výměnu kotoučů, protože kotouč 308mm určený pro Saaba, Astru G, Zafiru, Vectru B atd má totožné konstrukční parametry kromě většího průměru jako kotouč 288mm tzn. vnitřní průmer kotouče je 139mm jako u 288mm a lze jej bez problému namontovat. To bohužel neplatí u verze 284mm, protože má větší náboj a kotouč tam prostě nejde,(řešení je snadné, stačí přelisovat za menší nebo je stočit na soustruhu s novými ložisky protože se zničej při demontáži). Velký rozdíl v třecí ploše je i mezi kotouči 284mm a 288mm protože na průměru sice narostl kotouč o pouhé 4mm, ale díky menšímu náboji je třecí plocha posunutá více ke středu, navíc je kotouč 288mm o 1mm tlustší než 284mm, takže i tato výměna se určitě vyplatí a brzdný účinek je o poznání lepší.
Co se týče třmenu a unašeče na destičky tak jsou opět ve výhodě z 1/2 novější modely. U těchto modelů se už montoval tvarově jiný třmen než na verze 284mm. Je zároveň osazený válečkem o pruměru 57mm oproti 54mm na 284mm verzích, tento novější třmen jde bez problému použít pro kotouče 308mm, ale existuje verze která se montuje na Saaba, Astru G atd.(viz obr.), která je vzhledově trochu odlišná ale funkčně a konstrukčně naprosto shodná, obě verze mají na sobě označení FN3 57/25. Největším problémem je sehnat větší unašeč pro tak velký kotouč, v GB se prodávají celé kity na tyto přestavby, ale cena je kolem 20tis Kč. Jedinou možností je sehnat unašeče nebo celý komplet z Vectry B I500 (třmen jako calibra) nebo Saab 9-5 Aero do roku výroby 2001 (vzhledově jiný třmen), pouze z těchto aut co jsem zatím zjistil je možnost použití unašečů, Astra G a její příbuzenstvo mají jinou rozteč pro uchycení na těhlici.
Další jistou výhodou novějších modelů jsou brzdové destičky, ty jsou naprosto tvarově a velikostně shodné jako ty co se používají na tyto velké brzdy, třecí plocha je tedy stejná jako u 288mm kotoučů, ale je posunutá více od středu kola takže brzdná síla působí na delším rameni a to je samozřejmě velice chtěné a příznivé. Navíc destičky pro Calibru jsou o pár korun levnější než ty samé na Saaba, jediný rozdíl v destičkách je, že mají jíná katalogová čísla a na Saabackých je navíc prinýtován ohnutý plíšek jako indikace opotřebení, ale i na těhlech destičkách je uchycení na Calibráckou elektronickou indikaci. Nevýhoda pro sériová 15'' kola je, že musejí pryč a nasadit nejméně 16''. Brzdný účinek umocníte tím, že vyměníte staré gumové brzdové hadičky za pancéřované, eliminujete tím jejích nafukování při brzdění a tím spojen gumový pedál.
Shrnutí: Ten kdo má kotouče 288mm z výroby tak se zabývá pouhou záměnou komponentů kus za kus (kotouč, unašeč, případně vzhledově jiný třmen), ten kdo má 284mm tak musí přelisovat náboje a sehnat třmen z novější calibry nebo celý komplet Saab, Vectra B I500.(pak už stejný postup jako u 288mm).
Autor článku a materiál poskytl:
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 04.04.2010
Všechna práva vyhrazena