MEGA BRZDY a jak na ně...
Pokud se někomu z Vás zdá, že Calibra málo brzdí budu mu lehce oponovat. Podle mě to tak špatné není, předpokladem jsou samozřejmě brzdy ve 100% stavu. Když mi ale někdo namítne, že se rychle unaví a ztratí účinek, tak mu za pravdu dám. Zde je podle mě velmi slabé místo.
Calibra je totiž od výroby vybavena brzdami, které jsou běžně používány u ostatní produkce Opela a to vzhledem k charakteru Calibry nebyl podle mě dobrý nápad. Zde se pan "Adam" neukázal. Kotouče s průměrem 256 či 284mm a tloušťka 24mm jsou bídné hodnoty. Na auta jezdící 205 až 245 km/h je to žalostně málo.
Bohužel zde nijak zvlášť nepomůže skoro nic. Na sériových rozměrech nikdo žádné zázraky neudělá. Jednou z možností je použít trošku lepší brzdy např. od Ate PowerDisc a nebo lepší řada od Bremba či OZ Zimmermana. Zde se zlepší jak účinek tak tzv. vadnutí brzd. Nikoliv však zásadně, spíše nedostatečně. Zlepšení se totiž pohybuje v cca jednotkách procent.
Jediným a dovoluji si tvrdit KONEČNÝM řešením je totální upgrade brzd.
Co si pod totálním upgrade představit? Zcela jistě napoví obrázky. Jedná se o kompletní výměnu celé brzdové soustavy. Konkrétně jde o: brzdové kotouče, unašeče kotoučů, brzdové třmeny, brzdové opancéřované hadice, brzdové segmenty, redukce a montážní materiál.
Nyní trocha parametrů: To co vidíte na prvním obrázku je fotografie právě montované sady na Calibru Turbo 4x4. Sada obsahuje výše zmíněné komponenty. Kotouče jsou rozměru 330mm průměr, 30mm síla kotouče a 4 pístkový třmen. Kotouče se dodávají v podstatě třech rozměrů: 360mm pro 18" kola, 330mm pro 17" kola a 313mm pro 16" kola. Všechny o síle 30mm. Brzdiče 8 nebo 4 pístkové. Obrovským plusem je použitý materál brzdiče, je to AL. Je tedy podstatně lehčí než originál. Což má příznivý vliv na neodpruženou hmotnost vozu. A tím zlepšení dynamických i jízdních vlastností auta.
Co použitelnost? Inu, díky stavebnicovému systému téměř na čemkoliv: Calibra, Vectra, Omega, ale i Saab 9-3, 900 II atd...
Co to znamená pro auto a pro jízdu? Vše má dvě strany "mince". Ani zde tomu není jinak.
Pro pořízení takové sady hovoří : - výkon takové soustavy (ze 150km/h na 0km/h zůstanou za autem černé pruhy) - úspora na hmotnosti (cca 2kg neodružené hmoty) - zlepšení jízdních vlastností - výdrž brzd, to asi nemá cenu komentovat... - poměrně znatelné zrychlení vozu (brzdíte o mnoho později) - při použití správných brzdových segmentů, bezproblémové použití za běžného provozu |
Proti hovoří : - cena - zvýšené namáhání podvozkové části, zejména ramen - nutnost použití špičkové brzdové kapaliny - nutnost použití kvalitních pneumatik |
Pozastavím-li se u výdrže brzd. Výrobce tvrdí, že první co na takových brzdách přestane fungovat je brzdová kapalina s minimálním bodem varu 280°C lépe 300°C.
A nyní asi to nejzajímavější, cena: ta je vždy za kompletní sadu. S 330x30mm kotoučem a 4 pístkovým třmenem na přední nápravu cca 35tis Kč, cenová relace s 8 pístkovým třmenem a 360mm kotoučem je vysoko nad 50tis. Kč. Ceny na nápravu zadní jsou obdobné.