Pokud v nádobce chladící kapaliny objevíte emulzi, tzn. chladící kapalinu smíchanou s olejem, potom se může jednat o tzv. porézní hlavu. Pokud jste tedy hrdými majiteli GM (KS) hlavy a objevili jste v nádobce chladící kapaliny trošku „majonézy“, potom se může jednat nejen o porézní hlavu, ale i například prasklé těsnění pod hlavou, případně nějaký jiný problém. Pokud zmiňovanou emulzi najdete v oleji, potom se o porézní hlavu nejedná a problém je třeba hledat jinde. Olejový okruh má totiž podstatně vyšší tlak než vodní okruh, proto se při problému porézní hlavy tlačí malou prasklinkou olej do vody a ne naopak. Prasklinka je také nad úrovní hladiny vody v motoru, takže se tudy voda do oleje nedostane ani při vypnutém motoru.
V čem je tedy problém?
V následujícím textu se budu snažit popsat co je problém a kde přesně jej hledat. Text je doplněn obrázky rozřezaných hlav C20XE k názornému zobrazení a pochopení.
1) První věc, kterou je třeba pochopit je jak se olej dostává z bloku motoru nahoru do hlavy motoru. Na obrázku vidíte (v červeném rámečku) kanálek na dopravu oleje z bloku do hlavy. Tento kanálek je v otvoru do kterého se zašroubuje upevňující šroub hlavy motoru a olej teče kolem něj.
2) Na dalším obrázku rozřezané hlavy vidíte všechny důležité kanálky v hlavě
A – zavity na upevňovací šroub hlavy, slouží jako kanálek pro olej
B – kanály na vodu – vedou po celé délce hlavy. Zde právě vzniká problém porézních hlav.
C – olejový kanálek, který propojuje pravou a levou stranu, mazaní vačkových hřídelí. Na straně výfukového, uprostřed hlavy, najdete malou zátku na imbus
D – kanálky mazání vačkového hřídele, vedou od předu do zadu. Na každou vačku jeden kanálek.
Olej tedy přichází do motoru kolem šroubů hlavy, jde do centrálního kanálku odkud je distribuován k vačkám a hydroštelům.
3) Pokud se podíváte pozorně na následující obrázek, můžete spatřit prasklinu, kterou se tlačí z centrálního kanálku olej do vodních kanálků
Tak teď máte celkem představu co je problém. Říká se, že prasklina často vzniká přetažením upevňovacích šroubů hlavy, nevím co je na tom pravdy, protože tento problém se projevuje celkem náhodně, ikdyž například hlava nebyla odšroubována apod. Viděl jsem i případ, kdy se prasklina objevila po montáži motoru do jiného auta. Tzn. tím pravým důvodem je tloušťka materiálu, póry v hliníku.
Jsou mi známé dvě možnosti opravy problému. Ucpání a přemostění středního kanálku – bypass nebo vložení trubičky, která zesílí slabé místo.
Ucpání a přemostění
První věc, kterou je nutné udělat je odšroubovat hlavu motoru. Říká se, že někdo provádí opravu přímo na autě, ale já bych to nedoporučoval. Další věc je vyšroubovat šroub nebo zátku (od výroby je tam imbus), přibližně uprostřed hlavy na výfukové straně, čímž se otevře přístup k problematickému kanálku. Většinou jde povolit, ale může se stát že ho bude třeba odvrtat.
Nyní je potřeba změřit vzdálenost mezi otvory pro hlavové šrouby.
Dále je samozřejmě potřeba změřit průměr kanálku. Podle naměřených údajů (nejčastěji délka 87mm a průměr 8mm) je třeba sehnat nebo vyrobit hliníkovou trubičku. Měla by mít nejspíš i o maličko větší průměr, aby bylo zajištěno úplné zablokování kanálku. Je doporučeno také použít nějaký tekutý kov, lepidlo, případně něco jiného aby nedošlo k uvolnění trubičky. Nyní se tedy podařilo ucpat kanálek tak, že ním neprojde žádný olej.
Zaslepením kanálku ale vzniká problém s mazáním jednoho vačkového hřídele, poněvadž olej jde do hlavy pouze jednou stranou. Olejové kanálky je tedy třeba propojit jinde. Můžou se například vyvrtat díry na konci každého kanálku (u rozdělovače) a nějakým způsobem je propojit (hadice, trubka), aby olej prošel do obou dvou kanálku a bylo zajištěno mazání obou vačkových hřídelí. UJISTĚTE SE, ŽE V HLAVĚ VÁLCŮ, V KANÁLCÍCH A ANI NIKDE JINDE NEZŮSTALY ŽÁDNÉ PILINY ANI ZBYTKY HLINÍKŮ.
Zesílení kanálku trubičkou Postup při této metodě je podobný jako při ucpání, jen s tím rozdílem, že nepoužijeme ucpávku, ale dutou trubičku, kterou naklepeme do kanálku a zajistíme tak zesílení slabého místa. Obecně je tato metoda méně úspěšná než přemostění.
UPOZORNĚNÍ: Většina z Nás, kteří se potkali s problémem porézní hlavy patrně ví, jak je obtížné a nákladné sehnat si například hlavu válců COSCAT, případně kolik stojí se nechat hlavu opravit v servisu. Informace v tomto textu slouží k vysvětlení a pochopení problému. Není to kompletní návod jak postupovat. Pokud se rozhodnete opravu provést sami s využitím informací v tomto textu, je to jen a jen vaše věc a za výsledek neneseme absolutně žádnou odpovědnost.
Baleťák